Dit schip is nog in redelijk originele staat. De inrichting van het voorschip en de stuurhut is nog als in 1950. De betimmering bestaat uit Java teak.
De Dreg 1 is de enige van de vier Dregs die bewapend is geweest. Op het voordek is een restant van de fundering van de beide machinegeweren nog te zien. Op het achterdek stond een licht kanon. Deze fundering is niet meer terug te vinden door de verbouwing van het achterdek.
In de machinekamer zijn de originele versleten Kromhout motoren vervangen door twee DAF's 575.
Op het vlakke werkdek is in 1973 een lage opbouw geplaatst.
De boot is gebouwd voor de Hydrografische Dienst en samen met de Dreg 2 in 1950 verscheept naar Nieuw-Guinea om in spannen van twee met een dregtuig ondieptes te kunnen afdreggen en zo wrakken en banken in kaart te brengen. De verzamelde gegevens werden verwerkt aan boord van de Hr Ms Snellius en later van de Hr Ms Luymes, waaraan de Dregs waren toegevoegd. Eind 1962 zijn de Dregschepen weer verscheept naar Nederland.
Op de Rijkswerf in Den Helder zijn alle vier de dregschepen aangepast voor de Noordzeekust.
Tot 1970 is de Dreg 1 in de zeegaten bij de eilanden en op het IJsselmeer ingezet. Daarna is het via de domeinen verkocht aan een particulier.