Vloot

Vloot


Hieronder een overzicht van de vloot

Koftjalk Tromp


In 2006 werd de opgerichte Stichting Tromp (27-04-2006) eigenaar van de Groningse koftjalk Tromp.Op dat moment was het schip na vele namen en dito omzwervingen door Europa compleet verwaarderloosd. Jelle Talsma en Andries Hamstra bestuursleden van de stichting hebben zich jarenlang ingezet om de koftjalk te restaureren en zodoende te behouden als cultureel erfgoed. Dit deden zij onder andere met behulp van leerlingen die behoefte hadden aan praktijkgerichte leerplaatsen, zoals langdurig werklozen en ex-gedetineerden als onder meer toekomstige scheepsbouwers. Samen met deze werker is het zeilschip in de oude staat hersteld.

De Tromp was in de maand mei de varende expositie langs de elfsteden met aan boord de manquettes van de "11 fountains".

Aebelina


Het houten skûtsje, oorspronkelijk veerschip of ook wel "kofke"genoemd, is zonder concurrentie het populairste archetype van de Friese binnenvaart. Ontwikkeld in de achttiende eeuw combineerde het de kwaliteit van vrachtvaarder met die van het snelle jacht omdat het zowel personen- als klein vrachtvervoer verzorgde.

Ms Emeli


De Emeli is een schip voor droge lading van 55 meter lang en ruim 7 meter breed, gebouwd in 1951 bij Scheepswerf St. Pieter in Hemiksem. Vroeger werd het schip gehuurd, tegenwoordig is het eigendom van de Dunamare Onderwijs Groep.
Leerlingen gaan in groepjes van maximaal twaalf met een praktijkinstructeur aan boord van het m.s. Emeli en verrichten daar alle handelingen die in de praktijk van een matroos verwacht worden op een droge lading schip. Af en toe wordt lading vervoerd. Dit gebeurt op niet commerciële basis, zodat er geen sprake is van concurrentie in de binnenvaart.

Skûtsje Erfskip


De Jonge Jacob nu het skûtsje "Erfskip". 

 

 

Skûtsje "Connie"


Het skûtsje "Connie" is gebouwd in 1911 bij Van der Werf in Sneek en is een vrachtzeilschip van 32 ton. Met een lengte van dik 16 meter was er in de vroegere jaren voldoende ruimte om terp-aarde te vervoeren. Nu is er aan boord genoeg plaats voor de bemanning en 18 opvarenden. Ondanks de vergevordere leeftijd is dit schip van alle moderne gemakken voorzien. Net alsof "Connie" van een rustige oude dag mag genieten.

"Connie" vaart al vanaf de eerste editie mee in de vloot tijdens Wartenster Wetter Wille.

 

Baggermolen 'Vooruit"


Na een lange tijd in Heerenveen te hebben gelegen, is dit unieke stuk industrieel erfgoed overgebracht naar het Nederlands Stoommachinemuseum te Medemblik.Ruim 15 jaar daarvoor werd de baggermolen voor het laatst ingezet. Sindsdien lag hij werkeloos voor de walDat gaat nu veranderen. Onder de hoede van het museum, is er van af 2005 tot nu in 2016 met behulp van vrijwilligers hard gewerkt om dit stuk techniek weer tot leven te wekken, en met succes. Zowel voor het technische werk, als voor het begeleiden van bezoekers is steeds nog veel hulp nodig.