Vloot

Molkschouw


Omdat veel boeren geen weg naar de boerderij hadden werd de melk met de melkschouw in de stalen melkbussen van de boer naar de zuivelfabriek gebracht.
Daarnaast vervulde de melkboot ook vaak een sociale rol. Via de melkvaarder kregen de boeren vaak het laatste nieuws te horen en werden de boodschappen bezorgd.
De eerst jaren heeft het schip gevaren met een 1 cilinder Schmith motor. Echter deze motor gaf zoveel trillingen, dat er scheuren in het vlak kwamen. Ook was de motor nauwelijks aan te slingeren door de grote compressie. 
Om het schip drijvende te houden is toen besloten om een Deutz MAH 914 (1 cilinder, 11PK) in het schip te plaatsen.
Deze motor stamt uit het haar 1956 en heeft een verdampingskoelsysteem.
In de jaren zestig kregen steeds meer boeren een wegverbinding. Hierdoor werden veel melkschouwen vervangen door vrachtauto's. Na de introductie van de grote melktanks was het definitief gebeurd met de melkvaart. Nadat het schip op 1 augustus 1970 uit de melkvaart was gehaald is de boot nog enige tijd gebruikt door de gemeente om vuilcontainers op te halen en te legen.